Norsk Vannskjæring växer med skräddarsydda lösningar och trygg service

Snabba leveranser är Norsk Vannskjærings vassaste egenskap, och det kräver snabb service av maskinleverantören. Ibland har reservdelarna från Kimtech i Sverige nått flygplatsen i Norge på kortare tid än det tagit Norsk Vannskjærings medarbetare att köra dit. – Det måste man kalla god service! säger vd:n Lars Krogsund.

Norsk Vannskjæring är störst på ren vattenskärning i Norge. Vid anläggningen i Sande strax söder om Oslo skär de i alla metalltyper, sten och glas för leverans till kunder i hela landet. Industrikunderna representerar många branscher och Norsk Vannskjæring utför även uppdrag åt konstnärer. Många offentliga utsmyckningar har fått sin form här sedan starten med vattenskärning 2003.

– Vi var väldigt tidigt ute med vattenskärning i Norge. Då var det en väldigt innovativ teknik och vi valde mellan att investera i traditionell skärutrustning för stål eller satsa på det nya. Valet föll på det sista och när vi köpte vår första maskin för vattenskärning fanns det bara kring tio stycken i hela Norge, berättar Lars Krogsund, vd.

En kontakt och tryggt reservdelslager

Intresset för Kimtech väcktes via den norska maskinleverantör som var Kimtechs agentur och i det inledande skedet var närheten till producenten avgörande för Norsk Vannskjærings val av konstruktör.

– Det har också varit viktigt för oss att ha en och samma leverantör att förhålla oss till, oavsett vad det gällt. Vi vänder oss till Kimtech med alla ärenden kopplade till vattenskärningsutrustningen. Att de har ett stabilt reservdelslager är också en viktig trygghet för oss, säger Lars Krogsund.

Tre maskiner har det hittills blivit för Norsk Vannskjæring och de äldre har uppdaterats när nyinvesteringar gjorts så att alla ligger i samma tekniska framkant. Kvalitet och korta leveranstider är något som kännetecknar företaget, ett värdefullt rykte som sätts på prov om något händer med skärmaskinerna.

– En maskin går ju aldrig sönder när vi har lite att göra. Om det uppstår problem så är det undantagslöst när vi har som mest att göra och pressen på oss är som störst. Men Kimtech ställer alltid upp för oss, även på kort varsel. De har bra service, bra uppföljning och mycket kan vi lösa med support via telefon, säljer Lars Krogsund.

Vid flera tillfällen när en maskindel behövt bytas ut omgående, har Norsk Vannskjæring blivit positivt överraskade av expressleveransen från Sverige.

– Då har vi ringt Kimtech, satt oss i bilen och kört till flygplatsen Gardemoen – och så har delarna kommit dit innan vi har hunnit fram! Det måste man kalla god service, säger Lars Krogsund.

Anpassningar som optimerar ytan

Möjligheten att anpassa utrustningen har varit väldigt viktig för Norsk Vannskjæring, som verkar på ganska begränsade ytor.

– Vår utrustning från Kimtech är skräddarsydd för våra behov och tillgängliga utrymmen De har hjälpt oss med platsbesparande åtgärder som har varit nödvändiga i våra lokaler, säger Lars Krogsund.

Norsk Vannskjæring är i kontinuerlig utveckling inom vattenskärning och ser många möjligheter för framtiden. Beställningar på vidarebearbetningar i form av exempelvis bockning, gängning och håltagning blir fler och fler just nu.

– Vattenskärning är det mest miljövänliga sättet att bearbeta stål på, fri från avgaser och föroreningar, så jag tror absolut att det är en ökande affär. Vi har vuxit formidabelt under åren och vi kommer säkert att utöka produktionen med tiden och då är sannolikheten stor att uppdraget går till Kimtech, säger Lars Krogsund.